Catch Me Games

Treasure Hunt

Vragen en antwoorden voor het spel Treasure Hunt

 

Patrick Van Damme 31/12/2011
Loggen van schatten

Vraag: Kan men ook een gesloten schat loggen van iemand anders, of kan dit enkel met open schatten?

Antwoord: In de huidge spelregels kun je alleen de open schatten van een ander loggen. Er is een alternatieve spelregel, waarbij alle schatten door iedereen gelogd kunnen worden (zie onderwerp "begraven schat").

Patrick Van Damme 31/12/2011
Verplaatsen explorers (3)

Vraag: Als je op een weg wandelt die ten einde loopt op het einde van het spelbord, mag je dan je explorer laten verder lopen aan de andere kant van het spelbord?

Antwoord: Het bord stopt aan de rand en gaat niet verder aan de andere kant.

Patrick Van Damme 31/12/2011
Verplaatsen explorers (2)

Vraag: Mag men op een terrein steeds heen en weer lopen rond of op een co÷rdinaat? Bijvoorbeeld: van N23E13 naar N23E12 en terug naar N23E13. En zo enkele keren na elkaar.

Antwoord: Je mag een rondje lopen om een co÷rdinaat, bv N23E13, N24E13, N25E13, N25E14, N25E15, N24E15, N23E15, N23E14, N23E13. Je mag niet in dezelfde beurt van co÷rdinaat A naar co÷rdinaat B en weer terug naar A. Dit mag wel in twee beurten (beurt 1 van A naar B en beurt 2 van B naar A)

Ellie Postmus 25/12/2011
Begraven schat

Vraag: Het is ons niet helemaal duidelijk hoe je een begraven schat moet loggen. Wel dat je een schep nodig hebt,maar wat doe je met de infokaart met een open of gesloten schat. Moet je die stiekem bewaren, of op de begraven schat leggen?

Antwoord: De infokaart open of gesloten schat komt bij de begraven schat te liggen. Om de open of gesloten schat te kunnen loggen heb je dan dus een schepje nodig.

Alternatieve schatten spelregel
Het spel kan ook met een alternatieve spelregel gespeeld worden. Met deze alternatieve spelregel mogen alle schatten door elke speler gelogd worden. Bij de open schatkist ligt een open schatkaart (standaard regel, dus iedereen weet wat er ligt), bij de gesloten schatkist ligt een dichte schatkaart (alternatieve regel, iedereen mag ook deze pakken maar weet niet wat het is) en de begraven schatkist wordt als gesloten schat beschouwd met extra dat je een schep nodig hebt (alternatieve regel, dus deze mag door iederen gepakt worden die een schepje in bezit heeft en er ligt een dichte schatkaart bij).

Nikki van Dam 19/12/2011
Spel starten met 1 boomstam en wandelaar

Vraag: Waarom krijg je 1 wandelaar en boomstam bij het begin terwijl je onbeperkt boomstammen neer mag leggen?

Antwoord: Dit is om in het begin al explorers te kunnen tegenhouden aangezien er nog geen actiekaarten zijn verkregen. Ook om iets meer gelijkheid aan het begin van het spel te krijgen, zodat iedereen evenveel kans heeft om te pesten/tegenhouden. Uiteraard is verder in het spel de waarde van deze 2 hindernissen minder waard, omdat je dan inderdaad de kaartjes hebt kunnen krijgen. Deze boomstam en wandelaar tellen niet mee met de handtelling waarbij je niet meer dan 3 actiekaarten in bezit mag hebben.

Nikki van Dam 19/12/2011
Nieuw coordinaat plaatsen op een boomstam of wandelaar

Vraag: Als er een nieuw coordinaat op een boom of wandelaar gelegd wordt zit hier nog een speciale regel aan vast of moeten die gewoon eerst weggespeeld worden? En mag je dan ook een boomstam of wandelaar leggen op een eerder neergelegd coordinaat?

Antwoord: Als er een nieuw coordinaat op een boom gelegd wordt of een boom op een nieuw coordinaat, dan mag je alleen bij het loggen de boomstam "optillen". Dus dan telt dat ene vakje niet mee. Als er een wandelaar staat dan wordt het nieuwe coordinaat gewoon neergelegd. Om te loggen moet de wandelaar eerst weggespeeld worden volgens de regel (2 vakjes verwijderd van het coordinaat). Een boomstam mag niet op een wandelaar of explorer gelegd worden, alleen er tegenaan (elk vakje ernaast).

Nikki van Dam 19/12/2011
Nieuw coordinaat of schat plaatsen waar iemand staat

Vraag: we hebben het al een paar keer gehad dat er een nieuw coordinaat of schat gelegd moest worden op een plek waar al iemand staat, wat is dan de procedure?

Antwoord: Het nieuwe coordinaat wordt normaal neergelegd. De ander MOET de volgende beurt zijn explorer weghalen, omdat in de regel staat dat hij niet mag blijven wachten op andermans gemarkeerde coordinaat. Mocht er een boomstam liggen dan telt de boomstam niet voor het loggen van het coordinaat.

Nikki van Dam 19/12/2011
Gebruik van het zakmes

Vraag: Kunnen andere spelers een bootje ook lek steken met een zakmes?

Antwoord: Met het zakmes mag je elke willekeurige hindernis of hulpje verwijderen. Dus een bootje leksteken of een beurt overslaan teniet doen mag. Ook een kruip-door-sluip-door, boom, brug of wandelaar verwijderen is toegestaan.

Catch Me Games 4/12/2011
Bruggen en water

Vraag: Mag een explorer onder een brug door zonder bootje?

Antwoord: Elke explorer mag onder een brug door, ook zonder bootje. De beurt eindigd dus niet bij de brug. Eindigd een explorer op een brug dan mag je de volgende beurt kiezen of je op de weg verder gaat of in het water.

Catch Me Games 23/11/2011
Verplaatsen van de explorers

Vraag: In welke richtingen mag een explorer zich verplaatsen?

Antwoord: Een explorer kan zich zowel horizontaal als verticaal verplaatsen over het bord. In dezelfde beurt mag beide richtingen willekeurig gekozen worden. Diagonaal is niet toegestaan. Deze regels gelden ook wanneer een wandelaar verplaatst wordt.

Powered by CMSimple | Copyright ę 2012 by Catch Me Games | Disclaimer | Inloggen